BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, August 12, 2009

Sikap yang buat anda GAGAL...!!

'Sebab ape ek aku tak berjaya lagi?Keje dah aku buat,gaji pun tetap tak naik-naik.Kalau nak diikutkan akulah staff paling cemerlang dan paling rajin kt ofis ni...Keje tip top.O.t tahap GABAN.Tapi,mungkin bukan rezeki aku kot nak naik gaji kali ni..Takpe,aku tunggu lagi tahun depan.Ada rezeki tak ke mana"..Ayat yang selalu ada dalam kepala kita bukan??Nilah sikap orang Melayu yang sampai sekarang masih ditanam dengan pemikiran penjajah iaitu "MAKAN GAJI" yang kononnya menjanjikan kehidupan terjamin tanpa berusaha.Barniaga takde langsung dalam kamus hidup mereka sebab banyak risiko lagikan ngan langsung takde pengalaman.HIshhhh....watpe nak amik risiko yang belum tentu berjaya..Kalau bapa kita petani,petani jugak lah keje kita anak beranak.Kalau sikap cam ni ada dalam pemikiran kita ni orang melayu,susah la nak berjaya.Tak boleh ke kita try ubah..Ha...apa kata kita buat macam ni pulak.Kalau bapa kita petani,kita cuba tukar pulak.Kita bukak pasaraya ke,kedai runcit ke,kedai makan ke...Kalau bapa kita nelayan pulak..Kita buka kedai jual ikan kering ke,jual belacan ke,jual pekasam ke,kecik pun kecik la..Lama-lama jadi bukit sape tau..Kalau da bukit tu,tak ke lama-lama jadi gunung..Jangan jadi gunung berapi sudah..Panas beb..Tapi cam ne nak tukar tu??Mesti kene ada caranya kan?Takpe saya ada caranya...

Sebenarnya bukan apa,mereka tak mahu bersusah payah dan mereka cepat rasa selesa apa yang mereka ada sekarang ni.Sikap follower dan bangga ngan kedudukan sekarang masih tebal dalam pemikiran."Tak payah lah susah-susah nak cuba ini cuba itu..Susah lahh..Leceh la.Buat keje ni dah la..Tak payah nak pecah kepala nak pikir yang len pulak...Esok lusa rugi sapa pulak nak tanggung..Aku bukan banyak sangat duit nak rugi macam tu je..Duit yang ada ni pun cukup-cukup makan je..Cam ne nak bayar hutang lagi"??Tu yang bergaji kecik..Yang ni pulak yang bergaji besar sikit la..

Mereka tak kisah pulak berbelanja ratusan sampai ribuan ringgit untuk perkara-perkara yang menghiburkan walaupun pendapatan terhad.Makan kat tempat mahal,beli pakaian yang mahal,pergi melancong ,bertukar-tukar kereta(menambah hutang)tapi tak sanggup untuk menabung atau melabut untuk masa depan macam beli insurans kesihatan ke,pendidikan dan menambah ilmu ke (dah rasa diri dah cukup pandai),ambik risiko bukak bisnes dan jauh sekali buat amal jariah untuk bangunkan bangsa dan agama (walaupun harta dan simpanan mencecah ratusan ribu hingga jutaan ringgit.)Perkataan yang biasa sangat kita dengar,"ala,...kalau aku sorang tak tolong pun tak pe..Ramai lagi yang akan tolong".Kalau semua orang kt dunia ni berfikiran cam tu gak ,alamatnya negara kita lama-lama akan jadi macam negara jiran yang kaya tu,kaya sangat,yang miskin tu miskin sangat..Anda nak ke jadi macam tu?? sambungg......

” Aku mempunyai Minda Jutawan!!!”
maelionaire 0183777939

0 comments: